Jak postupovat při nahlašování pojistných událostí

Publikováno 8. 3. 2018

Pojištění je dnes v podstatě všudypřítomnou službou. Setkáte se s ním na každém kroku a v mnoha životních situací, pokud si jej samozřejmě uzavřete. Nemusí jít však pouze o pojištění automobilu neboli povinné ručení, na které je spousta lidí zvyklá.

Co dělat, když se stane pojistná událost

Produktová nabídka mnohých pojišťovacích společností je dnes více než bohatá. Vedle havarijního pojištění je to pojištění domácnosti, pojištění odpovědnosti, pojištění budov a majetku, úrazové pojištění, pojištění pro zaměstnance a mnohá další. Výčet by byl určitě hodně bohatý. K tomu ale nesměřuje tento článek. Ať už využíváte jakékoliv pojištění může nastat ona nežádoucí škodní událost a vy byste měli být připraveni ji řešit. Právě k tomuto procesu budou směřovat zbývající části tohoto článku. Zaměříme se postupně na několik oblastí, s nimiž je vhodné být obeznámen a jež by měly následovat jedna po druhé.

  • Co nejvíce zmírněte škody
  • Pořizujte si fotodokumentaci
  • Kontaktujte pojišťovnu

Co nejvíce zmírněte škody

Ano, černé na bílém může tato rada vypadat trochu jinak než ve skutečnosti, ale pokuste se o její dodržování. Když dojde k dopravní nehodě, snažte se co nejdříve umístit na silnici výstražný trojúhelník, abyste zamezili dalším škodám. Pokud vám střechu na domě sebere velký vítr, pusťte se alespoň do vytvoření provizorního zastřešení, aby vám zbytečně nepršelo do nemovitosti a nedocházelo k navyšování škod. To by měl být hlavní předpoklad, který oceníte nejenom vy sami, ale i pojišťovna.

Pořizujte fotodokumentaci

Ať už daným škodám můžete nebo nemůžete zamezit, snažte se v dané situaci zachovat chladnou hlavu a neopomínejte na dokumentování škod. Nemáme na mysli jen důkladné sepsání všeho poškozeného či průběhu škodní události. Velice podstatnou roli hraje také fotodokumentace. Je pravdou, že z fotky lze mnohé poznat a sdělit s ní například i to, jak k situaci došlo. Pojišťovny samozřejmě takový materiál ocení, největším přínosem však bude pro vás. A to hlavně v okamžiku, kdy dojde na jakékoliv zpochybňování škod apod. Poškozené věci se nesnažte vyhazovat nebo jakkoliv opravovat. A to minimálně do té doby, než k vám přijde likvidátor a vše důkladně zdokumentuje. Pokud byste to udělali naopak, hrozí vám to, že se nedomůžete plnohodnotného vyplacení finanční sumy.

Kontaktujte pojišťovnu

Třetím zásadním krokem je kontaktování pojišťovací společnosti s tím, že se ji buď zeptáte na to, jak v daný okamžik postupovat nebo ji budete informovat o náležitostech souvisejících se škodní událostí. Nejrychlejší cestou jsou pravděpodobně asistenční služby a telefonní call centra. Využít však můžete i osobní návštěvy a pohodlného vyplnění online formuláře na internetu. Pamatujte na to, že před kontaktováním pojišťovny je vhodné najít pojistnou smlouvu, podle které zjistíte nejenom její číslo, ale i třeba to, na co přesně se pojistka vztahuje. V tomto směru lze určitě zmínit, jaké ostatní údaje po vás bude společnost vyžadovat. Vedle čísla pojistné smlouvy je to i pár dalších ověřujících údajů a samozřejmě informace související se vzniklou škodou.

  • Jméno, příjmení a datum narození
  • Místo, datum a přibližný čas, kdy ke škodní události došlo
  • Zmínka o rozsahu vzniklého poškození a také o tom, jak vůbec ke škodě došlo
  • Některé pojišťovny chtějí znát rovnou i bankovní účet, kam bude vyplaceno pojistné plnění

Mnohdy však musíte vedle pojišťovny kontaktovat i další státní složky, a to hlavně v případě, že škoda vznikla v souvislosti s trestním činem. Pak byste před pojišťovnou měli zavolat hlavně na Policii České republiky, která provede dokumentaci a zápis spojený s poškozením věcí. Ten pak mohou vyžadovat i sami pojišťovny.

Autor článku:

S ohledem na datum vydání tohoto článku nemusí být všechny uvedené informace aktuální.
Vždy aktuální informace a parametry naleznete na stránkách daného poskytovatele.


Přečtěte si také…